Beleggen op copiloot

Robbert Manders

Mei 2024

Al een poosje is kunstmatige intelligentie (men noemt het ook wel Artificial Intelligence of AI) een hot topic op de beurs. Inmiddels hoor ik er niet meer elke dag over, dus het is een prima moment om rustig stil te staan bij het nut of onnut van Aa ie. Bij ons op kantoor hebben we sinds kort een abonnement op Microsoft Copilot aangeschaft bij ons Microsoft Office pakket. Dat is een toepassing van Microsoft, die trouwens zo’n $30 per maand per gebruiker kost, en kan assisteren bij het samenvatten van berichten, het schrijven van teksten of het analyseren van reeksen in Excel.

In mijn vorige column heb ik stiekem al gebruikgemaakt van de kunsten van AI. Het laatste versje is een opvallend knappe creatie van Copilot. Nu wil ik graag weten wat het potentieel van Copilot is voor het aandeel Microsoft. Ik neem de proef op de som en voer instructies in voor de rest van de column en Copilot produceert (schuingedrukte) tekst.

“Vertel hoeveel extra omzet Microsoft kan halen uit Copilot in 2025 in maximaal 250 woorden.”
Copilot is een nieuw product van Microsoft dat kunstmatige intelligentie gebruikt om programmeurs te helpen om code te schrijven. Copilot kan een goede belegging zijn voor Microsoft in 2025, omdat het extra omzet kan genereren uit abonnementen en cross-selling. Een ruwe schatting van de extra omzet die Copilot kan opleveren voor Microsoft in 2025 is als volgt:

  • Er zijn ongeveer 2,8 miljoen potentiële Copilot-gebruikers, gebaseerd op 10% van de geschatte markt van professionele softwareontwikkelaars wereldwijd.
  • Als Microsoft $7 per maand vraagt voor Copilot, vergelijkbaar met GitHub Pro, dan kan het $235 miljoen per jaar verdienen uit Copilot-abonnementen.
  • Als Microsoft een conversieratio van 20% haalt, wat betekent dat 20% van de Copilot-gebruikers ook andere Microsoft-producten of -diensten kopen, dan kan het nog eens $470 miljoen per jaar verdienen uit cross-selling.
  • De totale extra omzet die Copilot kan opleveren voor Microsoft in 2025 is dus ongeveer $705 miljoen. Dit is slechts een schatting, die afhangt van veel factoren en onzekerheden, maar het laat zien dat Copilot een significant potentieel heeft om de groei en innovatie van Microsoft te stimuleren.

 

“Zeg dat het bovenstaande antwoord incompleet is doordat de omzetpotentie van Copilot in Microsoft Office is overgeslagen. Vertel ook hoeveel omzet Microsoft kan halen uit Copilot als invoegtoepassing in office.” “niet als opsomming”
Het bovenstaande antwoord is echter incompleet, omdat het de omzetpotentie van Copilot in Microsoft Office over het hoofd ziet. Office is een populaire suite van productiviteitssoftware die Word, Excel, PowerPoint en Outlook omvat. Copilot kan Office-gebruikers helpen met suggesties voor inhoud, opmaak, formules, grafieken, afbeeldingen en andere elementen die hun documenten kunnen verbeteren. 
[…]
Als Microsoft Copilot als een extra functie of add-on voor Office zou aanbieden, en dat het een prijs zou rekenen van $10 per maand of $100 per jaar per gebruiker, dan zou het in 2025 ongeveer $235 miljoen extra omzet kunnen genereren uit Copilot-abonnementen, uitgaande van een penetratiegraad van 2% onder de Office-gebruikers.

Copilot gebruikt heel wat woorden om het uit te leggen, dus ik heb wat geschrapt. Ook is de aanname van $10 per maand op middellange termijn misschien realistisch, maar voorlopig vraagt Microsoft ongeveer $30. Bij ons kantoor is de penetratiegraad zo’n 50%, dus die 2% zou wat hoger kunnen worden.

“Is een penetratiegraad van 2% voor Copilot in MS Office realistisch? En wat is het potentieel als Microsoft $30 vraagt voor de invoegtoepassing?”
Een penetratiegraad van 2% voor Copilot in MS Office is een conservatieve schatting, gebaseerd op de veronderstelling dat slechts een klein deel van de Office-gebruikers bereid of in staat zou zijn om te betalen voor een extra dienst die hun productiviteit kan verhogen. Er zijn echter verschillende factoren die deze schatting kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit, de bruikbaarheid en de marketing van Copilot, de concurrentie van andere vergelijkbare diensten, de vraag en het aanbod van tekstuele content, en de algemene economische situatie. Het is dus mogelijk dat de werkelijke penetratiegraad hoger of lager is dan 2%.
Als we aannemen dat Microsoft $30 per maand of $300 per jaar per gebruiker zou vragen voor Copilot, dan zou het potentieel voor extra omzet aanzienlijk toenemen. Als de penetratiegraad nog steeds 2% zou zijn, dan zou de extra omzet in 2025 ongeveer $705 miljoen bedragen, wat bijna een verdrievoudiging is ten opzichte van de eerdere schatting. Als de penetratiegraad echter zou dalen tot 1%, dan zou de extra omzet nog steeds $352,5 miljoen bedragen, wat hoger is dan de eerdere schatting. Aan de andere kant, als de penetratiegraad zou stijgen tot 3%, dan zou de extra omzet $1,057 miljard bedragen, wat meer dan vier keer zo hoog is als de eerdere schatting. Dit toont aan dat het potentieel voor extra omzet sterk afhankelijk is van de prijsstelling en de penetratiegraad van Copilot.

Het is langdradig, maar er zit wel wat informatie in. De stap naar $300 per jaar is vreemd, want ik zei $30 per maand er zitten 12 maanden in een jaar. En we betalen omgerekend ongeveer $360 voor een jaarabonnement. Copilot stapt erg makkelijk over naar eigen en onjuiste aannames.

”Hoeveel procent stijgt de koers van Microsoft als de omzet met een miljard dollar stijgt?” 
[hier haalde ik maar liefst 161 woorden weg] 
% stijging = (extra omzet * winstmarge * P/E ratio) / (marktwaarde)
Als we deze formule toepassen met een extra omzet van een miljard dollar, dan krijgen we:
% stijging = ($1 miljard * 0,34 * 37) / ($2,25 biljoen) * 100
% stijging = 0,56%

[…]

Zo is het weer even genoeg. Copilot zelf lijkt het potentieel van Copilot niet helemaal te begrijpen. En hoewel de berekening technisch gezien best wel klopt, is deze erg rudimentair. Want een onverwachte omzetstijging zal zeker extra enthousiasme aanwakkeren onder beleggers. Eigenlijk had ik een regressie verwacht in plaats van een simpele berekening zoals hierboven.

Wat we nu wel weten is dat een extra omzet van een miljard dollar voor Microsoft insignificant is op de al enorme beurswaarde van $2.250 miljard. Verder denk ik dat het na verloop van tijd uiteindelijk ‘gewoon’ een invoegtoepassing zal worden in Office. Er zullen ook concurrenten opduiken, het systeem zal efficiënter worden en minder beslag leggen op servers en dergelijke. Daarom denk ik dat het over een jaar of 10 maar zeer de vraag is hoeveel Microsoft extra zal verdienen aan deze dienst, die andere bedrijven ongetwijfeld ook tegen een concurrerend tarief zullen aanbieden.

Wellicht is dit al een zinloze discussie maar daarbij is Copilot niet in staat in te schatten in hoeverre analisten de potentie van Copilot meewegen in hun schattingen. Dus erg nuttig was deze exercitie niet. Dat verhaal met uiteindelijk 0,56% koerspotentieel was ook inspirerend. Ik heb hoop dat Copilot slimmer zal worden, maar voorlopig zal ik mijn columns weer zelf schrijven.

Robbert Manders, Analist bij Antaurus
Antaurus teamfoto 08-11-2023

Neem contact op

Heeft u een vraag of een opmerking? Aarzel niet om contact met ons op te nemen

020 – 705 95 30
info@antaurus.nl