Inloggen

Dieseltreintje KPN

Robbert Manders

Maart 2024

Het dieseltreintje, zo noem ik het aandeel KPN in onze portefeuille. Mijn idee bij een dieseltrein is dat het langzaam op gang komt maar wel stug blijft doorrijden. KPN staat binnen de index onderaan qua volatiliteit: op een wilde dag doet het 1% of -1%. Maar per saldo staat er wel koerswinst op de borden. En volgens mij is dat waar beleggen om draait.

De meeste aandelenbeleggers zijn niet echt geïnteresseerd in aandelen die langzaam bewegen. Dat gebrek aan interesse zorgt ervoor dat dat deze aandelen – als groep – vrijwel permanent ondergewaardeerd blijven. Dat is vreemd want in theorie zou risico en rendement hand in hand moeten gaan. De wetenschap kan het ook niet verklaren en noemt dit de ‘low volatility anomaly’. Ook is opvallend dat de meest volatiele aandelen op lange termijn gemiddeld het slechtst presteren.

Veel beleggers voelen zich blijkbaar aangetrokken tot risico. Dat komt goed uit voor de KPN-aandelen want deze kennen weinig risico. De bèta (beweeglijkheid) van het aandeel is 0,175 volgens dataleverancier Bloomberg. Dat wil zeggen dat voor elke 1% dat de AEX stijgt, KPN diezelfde dag gemiddeld 0,175% doet. Maar volgens mij is de volatiliteit het laagst op dagen dat de beurs in de min staat. Dit jaar won het aandeel KPN namelijk al 11%, terwijl de AEX 8,7% staat. Als we de bèta zouden volgen, zou het rendement van KPN maar 1,5% moeten zijn (0,175×8,7%)[1].

Iedereen weet dat KPN een oersaai telecombedrijf is. Waarom zou het beleggers moeten aanspreken? Toevallig heb ik veel andere Europese telecommaatschappijen onderzocht en wat KPN onderscheidt zijn twee zaken: de schuldenlast is relatief laag én het bedrijf heeft al flink geïnvesteerd in het glasvezelnetwerk. Dat netwerk vergt enorme investeringen en is natuurlijk een bedreiging (vervanging) voor de bestaande koper- en kabelnetwerken. Zo had VodafoneZiggo zo’n beetje een monopolie op het snelste internet, maar wordt deze markt nu bestormd door KPN.

Het in het Verenigd Koninkrijk genoteerde Vodafone loopt dus een achterstand op ten opzichte van KPN. In andere landen loopt Vodafone ook hopeloos achter met glasvezel. Toch is de waardering van KPN op basis van EBIT-schattingen voor 2024 ietsjes lager dan die van Vodafone. Zo duur is dat dieseltreintje dus niet eens, ondanks de sterke koersontwikkeling van de afgelopen maanden. En als we kijken naar de volatiliteit, lijkt het aandeel KPN nog het meest op een obligatie – maar wel een met een dividendrendement van 4,25%. Daarbij zal dat dividend waarschijnlijk blijven stijgen. Dat is dan weer geen kenmerk van obligaties. Toch een mooi dieseltreintje, dat KPN.

NB: Het Antaurus Europe Fund heeft een belang in KPN.

Antaurus teamfoto 08-11-2023

Neem contact op

Heeft u een vraag of een opmerking? Aarzel niet om contact met ons op te nemen

020 – 705 95 30
info@antaurus.nl